Od izvora do Dvorina

Znamenitosti (Mostovi)

U gornjem riječnom toku, u Majdanu, bilo je malo mostova jer tuda nisu prolazili važni prometni pravci, a mostovi koji su podizani uglavnom su vodili do mlinica ili tvornice cementa. U blizini izvora stajala je mlinica i stupa, a do njih je vodio drveni most koji će u prošlom stoljeću Majdančani nazivati Milevin most, po supruzi Mate Caktaša, vlasnika mlinice prije Drugoga rata. Šezdesetih godina od njega je ostao samo uski žljebast prolaz. Nešto nizvodnije, do strojarnice hidroelektrane podignute godine 1913. vodio je drveni most, a kasnije je pored njega izgrađen željezni. Dva drvena mosta stajala su do Drugoga svjetskoga rata na cesti prema Klis-Kosi, a bili su toliko uski da preko njih nisu mogle prelaziti zaprege. Kasnije će na njihovo mjesto doći novi, betonski most. U Majdanu je preko Rike prelazio još jedan drveni most. Izgradio ga je splitski privrednik Vidović kako bi njime dolazio do svoje hidrocentrale, podignute godine 1897. Kasnije je služio radnicima tvornice cementa za prijelaz do kupatila. Pored cementare je izgrađen most kojim je prolazila feratina – električna željeznica za prijevoz cementa i ugljena. Vidović je za potrebe svoga poduzeća – mlinice, stupe za sukno, ledare i hidrocentrale – izgradio i kameni most preko Rike na predjelu Ljubinci. Most će kasnije dobiti betonske pločnike i salonitnu pa željeznu ogradu, a do danas će zadržati naziv Vidovića most. Sljedeći most je na Šukici, u blizini uvira Ilijina potoka u Riku. Ovdje matica zakreće za devedeset stupnjeva i račva se: jedan rukavac odlazi prema jugu uz istočnu obalu otoka Dvorine, a drugi protječe ispod mosta i nastavlja prema Gašpinoj mlinici. Na Šukici je nekada bila ustava kojom su mlinari regulirali dotok vode prema mlinici, a iznad ustave su stajale drvene grede – brvna po kojima su prelazili Riku. U produžetku ustave, a uz desnu obalu, bio je samo jedan luk kamenoga mosta. Kako je Rika je na ovomu mjestu široka i snažna a prelazak preko brvna opasan, to su seljani od Kunčeve grede do Gašpine mlinice radije išli zaobilaznim putom prema Majdanu pa preko Vidovića mosta ili preko mostova uz Gospin otok. Tek poslije Drugoga rata izgrađen je betonski most, a nedavno su uklonjene ustave te izrađeni preljevni pragovi kojima se osigurava željena raspodjela toka kod malih i velikih voda.

Galerija

Sličan sadržaj